DEMİRYOLU ile YOLCU TAŞIMA SÖZLEŞMESİNDE TAŞIYICININ SORUMLULUĞU
Av. Mustafa Alper KÜÇÜKYILMAZ
Makalenin tamamını PDF olarak indirmek için lütfen linke tıklayınız
1. DEMİRYOLU ile YOLCU TAŞIMACILIĞI
Taşıma ve ticaretin
birbirine paralel olarak devamlı gelişimlerini takiben, taşıma ilişkisinde
bulunan kişilerin konum ve sıfatları da hızlı bir şekilde gelişmekte ve
değişmektedir. Bu gelişimlerin hukuki düzenlemeler kapsamında gerçekleşmesi,
taşıma taraflarının korunabilirliğini sağlamak açısından oldukça önem
taşımaktadır. Nitekim hukukun var olduğu yerde düzen, düzenin var olduğu yerde
hukuk ilişkisinin tarafları için belirlilik mevcuttur.
Sanayileşmenin her geçen gün daha da gelişmesi,
nüfusun hızlı artışı ve yerleşim merkezlerinin büyümesine paralel olarak
ulaştırma hizmetlerinde konfor, hız, ekonomi ve güvenilirlik açısından
gelişmeler kaydedilmiştir. Bu ulaştırma sistemleri içinde, yük ve yolcu
taşımadaki çeşitli üstünlükleri nedeniyle demiryolu taşımacılığı ön plana
çıkmıştır. Demiryolu işletmelerinin ekonomik politikalarının, demiryolu
taşımacılığından yararlanmak isteyen kimseler lehine geliştirilmesi, Türkiye’de
sektöre olan rağbetin son derece artması sonucunu doğurmuştur.
Türkiye’de demiryolu ile
yapılan taşımalar bugüne kadar nicelik olarak karayolu ve havayolu ile yapılan
taşımaların oldukça gerisinde kalmıştır. Ancak son yıllarda demiryolu ile
yapılan seyahatlerin sayısında anlamlı bir artış meydana gelmiştir. Bu artışın
meydana gelmesinde hızlı tren ile yapılan seyahatlerin etkisi çoktur. Bunun
yanında, demiryolu ile yapılan taşımaların güvenli ve hızlı olması da diğer
etkenlerdir. Demiryoluyla yapılan seyahatlerdeki bu artış, beraberinde bu
seyahatlerin hukuki yönden yeniden düzenleme altına alınması zorunluluğunu
doğurmuştur. Zira, bugüne kadar demiryolu taşımalarına ilişkin uygulanan Rumeli
Demiryolu İşletme Nizamnamesi 1872 tarihli olup oldukça eskidir. Bu amaçla
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından “Demiryolu İle Seyahat Eden Yolcuların
Haklarına Dair Yönetmelik” hazırlanarak 08.03.2019 tarih ve 30708 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanmıştır. Yönetmeliğin 65. maddesinde, söz konusu Yönetmeliğin
hazırlanmasında, 23/10/2017 tarihli ve 1371/2007/EC sayılı Demiryolu
Yolcularının Hakları ve Yükümlülükleri Hakkında Avrupa Parlamentosu ve Konsey
Tüzüğü’nün dikkate alınarak hazırlandığı belirtilmiştir.
1.2. Türkiye Cumhuriyeti Devlet
Demiryolları (TCDD) İşletmesi
Kara
taşımacılığının bir türü olan trenlerle yolcu ve eşya taşıma işi, ülkemizde bir
iktisadi kamu kuruluşu olan T.C. Devlet Demiryolları tarafından “tekel” halinde
yapılmaktadır. 28.10.1984 gün 18559 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan TCDD.
İşletmesi Ana Statüsünün 3.maddesinde: “TCDD. İşletmesi, sermayesinin tamamı
devlete ait, tüzel kişiliğe sahip, faaliyetlerinde özerk ve sorumluluğu
sermayesi ile sınırlı, özel hukuk hükümlerine tabi bir kuruluş” olarak
tanımlanmıştır.
Yasal
düzenlemeler çerçevesinde, trenlerle yolcu taşımacılığı yapan TCDD. İşletmesi,
TTK m806’ya göre, “Yolcuları gidecekleri yere sağ ve sağlıklı bir biçimde
ulaştırmakla yükümlüdür”. Bu nedenle, kara taşımacılarının yolculara karşı
sorumluluklarına ilişkin, Türk Ticaret Kanunu’ndaki hükümlerin tamamı, bir kamu
kuruluşu olmasına karşın, TCDD. İşletmesine de eksiksiz uygulanır.
2. Demiryolu ile Yolcu Taşıma Sözleşmesi
2.1.
Sözleşmenin Tanımı ve Koşulları
Türk Ticaret Kanunu ve diğer
kanunlarda yolcu taşıma sözleşmesi tanımlanmış değildir. Demiryolu ile Seyahat
Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik, 4.maddede “Taşıma Sözleşmesini”, “Taşımacılık
hizmeti için demiryolu tren işletmecisi veya acente ile yolcu veya gönderici
arasında, ücretli ya da ücretsiz olarak yapılan taşımacılığa ilişkin sözleşme”
şeklinde açıklamıştır. Bu açıklamadan sözleşmenin ücretsiz bir şekilde de
yapılacağı anlaşılmaktadır.
Bununla birlikte, TTK. m.762 “Taşıyıcı,
ücret karşılığında yolcu ve eşya taşıma işlerini üzerine alan kimsedir.”
tanımı yapılmıştır. 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununun 6.maddesinde “Yolcu
ve eşya taşımaları, kanunlara ve taşımacı ile yolcu arasındaki sözleşmelere
uygun olarak yapılır. Yolcu taşımaları biletsiz veya taşıma sözleşmesiz
yapılamaz.” ifadelerine yer verilmiştir.
Bu açıklamalardan yararlanarak Yolcu
Taşıma Sözleşmesini, Taşımacının yolcuyu gitmek istediği yere sağlıklı, rahat
ve güvenli bir yolculuk yaptırarak götürme yükümlülüğünü üstlenmesi ve yolcunun
bu hizmetin karşılığı olan ücreti ödemesi biçiminde tanımlayabiliriz. Yasalardaki
hükümlere göre, yolcu taşıma sözleşmesinin iki unsuru vardır. Taşımacı
yönünden, yolcuyu gideceği yere rahat, güvenli ve sağlıklı bir yolculukla
gecikmeden kararlaştırılan süre içinde götürmek. Yolcu yönünden ise yapılan
taşıma işinin karşılığı olan ücreti ödemektir.
2.2.
Sözleşmenin Tarafları
Demiryoluyla yolcu taşımacılığı
sözleşmesinin kurulabilmesi için karşılıklı ve birbirine uygun iki irade
beyanının varlığı gerektiği için iki taraflı bir sözleşme olduğu söylenebilir. Demiryoluyla
yolcu taşımacılığı sözleşmesinin taraflarından birisi taşımacıdır. Taşımacı
kavramı, taşıma sözleşmesinde, yolcunun yahut göndericinin karşı tarafını
oluşturan ve taşıma fiilini yerine getirmeyi üstlenen kişi olarak
tanımlanabilir. Ülkemizde demiryolu ile yolcu taşıma TCDD. İşletmesi tekelinde
bulunmaktadır. Demiryoluyla yolcu taşımacılığı sözleşmesinin diğer tarafı ise
yolcudur. Yolcu kavramı ise, demiryolu ile seyahat eden ve kendileriyle bir
taşıma sözleşmesi yapılan görevliler haricinde trende bulunan diğer kişiler şeklinde
tanımlanabilir. Kural olarak, demiryolu ile yolcu taşımacılığı sözleşmesinin
taşımacı ile yolcu arasında yapılması gerekir.
Bir kişinin demiryolu taşımacılığı
anlamında yolcu sıfatına sahip olduğundan bahsedilebilmesi için öncelikle, bu
kişiyle taşımacı (taşıyıcı) arasında mevcut bir “taşıma ilişkisi”nin bulunması
gerekir. Bu ilişki ise karşımıza “taşıma sözleşmesi” şeklinde çıkmaktadır.
Taşıma sözleşmesinin, mutlaka yolcu sıfatını taşıyacak kişi tarafından bizzat
kurulması gerekmeyip, sözleşmenin karşı tarafının yolcu hesabına hareket eden
bir başkası olması da mümkündür. Bu bakımdan, yolcunun temsilcisinin taşıma
sözleşmesini akdedebileceği ifade edilebilir. Aynı şekilde, taşıma
sözleşmesinin üçüncü kişi yararına olacak şekilde kurulması, yararına sözleşme
yapılan üçüncü kişinin yolcu sıfatını kazanabilmesi için yeterlidir.
3. Türk Hukukunda Demiryolu ile Seyahat
Eden Yolcuların Hakları
Ülkemizde demiryolu ile
seyahat eden yolcuların haklarını düzenleyen bir kanun yoktur. Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığı tarafından hazırlanan “Demiryolu İle Seyahat Eden Yolcuların
Haklarına Dair Yönetmelik”, bu hususa ilişkin uzun yıllardan bu yana yapılan
tek düzenlemedir. Söz konusu yönetmeliğin Ulaştırma Bakanlığı’na ilişkin bir
KHK’ya dayanılarak çıkarılmış olması doğru olmamıştır.
Bu yönetmeliğin Amaç
başlıklı 1. Maddesi, “Bu Yönetmeliğin amacı; demiryolu ile seyahat eden
yolcuların seyahat öncesinde, esnasında, sonrasında ve kendilerini etkileyen
kaza ve olaylarda sahip olacakları hak ve yükümlülükleri, bu hakların geçerli
olduğu durumları ve yolculara hizmet sunan kuruluşların yerine getirmesi
gereken yükümlülüklerin belirlenmesi ve denetlenmesi ile ilgili usul ve
esasları düzenlemektir.” şeklinde düzenlenerek yolcuların hak ve
yükümlülüklerine ilişkin vurgu yapılmıştır.
3.1.
Kapsam
Yönetmelik hükümleri,
ulusal demiryolu altyapı ağı üzerinde bir seyahat belgesi ile hizmet alan
yolcuları ve onlara hizmet veren demiryolu tren işletmecilerini, acenteleri,
gar ve istasyon işletmecilerini kapsamaktadır. Buna karşılık yönetmelik
hükümleri: ulusal demiryolu altyapı ağından bağımsız olan şehir içi raylı toplu
taşıma hizmetleri ile belli bir işletmenin veya kurumun dâhili yolcu taşıma
ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla kurulmuş demiryolu altyapıları üzerinde
hizmet alan ve hizmet verenleri, ulusal demiryolu altyapı ağından bağımsız olan
altyapılar üzerinde, turistik, tarihi, eğlence, müze sergilemesi, gösteri ve
benzeri amaçlarla hizmet alanları ve hizmet verenleri, ulusal demiryolu altyapı
ağında yapılan banliyö taşımacılık hizmetlerini; kapsamamaktadır.
Ayrıca, bu Yönetmeliğin,
geçerli bir yetki belgesine sahip olmayan demiryolu işletmeleri ve taşımacılık
hizmetleri için geçerli olmadığını söyleyebiliriz. Zira, tanımlar kısmında
demiryolu tren işletmecileri, “Demiryolu tren işletmecisi: Ulusal demiryolu
altyapı ağı üzerinde yük ve/veya yolcu taşımacılığı yapmak üzere Bakanlıkça
yetkilendirilmiş kamu tüzel kişilerini ve şirketleri” şeklinde
tanımlanmıştır.
Yönetmelik kapsamında
yolcu kabul edilebilmek için, geçerli bir biletinizin olması zorunludur.
Biletin ücretsiz olması Yönetmelik kapsamındaki haklardan yararlanmanıza engel
bir durum teşkil etmemektedir. Zira, seyahat belgesinin tanımında bu belgenin
ücreti de içereceğinden bahsedilmişse de yine taşıma sözleşmesinin tanımında,
yolculuğun ücretsiz de yapılabileceği belirtilmiştir.
İade işlemleri ile
ilgili, bilette sınırlayıcı bir hüküm yoksa, belirlenen koşullarda, seferin
türü ve gününe bağlı olarak bilet ücretinde demiryolu tren işletmecisi
tarafından bir kesinti yapılabilir ve geri kalan bedel, bilet bedelinin tahsil
edildiği ödeme kanalından yolcuya iade edilir (m.6/7). Yani, biletlerin iptali
durumunda kesinti yapılabileceği öngörülmüştür; ancak bunun oranı
belirtilmemiştir. İade, bir biletin tamamen iptalidir. Bilet iade edildiği
andan itibaren sözleşme geçersiz sayılır. Bilet iade işlemi, yetki verilmiş
yerlerden yapılabilir. İade edilecek biletin satışında, iadesi ile ilgili
kısıtlayıcı hüküm varsa iade yapılmaz. Yolcu, biletini satın alırken iade
haklarını sorgulamış ve iade ile ilgili şartları kabul etmiş sayılır. İade
işlemleri ile ilgili sınırlayıcı bir hüküm yoksa belirlenen koşullarda, seferin
türü ve gününe bağlı olarak bilet ücretinde demiryolu tren işletmecisi
tarafından bir kesinti yapılabilir ve geri kalan bedel, bilet bedelinin tahsil
edildiği ödeme kanalından yolcuya iade edilir.
3.2.
Bagajların ve Eşyaların Sevkiyle İlgili Hükümler
Bagajların ve eşyaların
sevkiyle ilgili akdi yükümlülükler, yolcuya verilen bir bagaj taşıma belgesiyle
tespit edilir (m.12/4). Ancak, “18. maddeye aykırı olmamak şartıyla, bagaj
taşıma belgesinin olmaması veya usulüne uygun olmaması veya kaybolması, bu
Yönetmeliğe tabi olan bagajların ve eşyaların taşınması ile ilgili
sözleşmelerin mevcudiyetini ve geçerliliğini etkilemez” (m.12/5).
Araçların taşınmasına
ilişkin hükümde, sadece demiryolu tren işletmecisinin belirlediği trenlerde
araçlarla yolculuk yapılabileceği belirtilmiş olmasına karşılık Yönetmeliğin
10. maddesinin 1. fıkrasında demiryolu tren işlemecisinin araçların taşınmasını
hiçbir şekilde reddedemeyeceği belirtilmiştir. 14.maddede “Demiryolu tren
işletmecisi, trenin araç taşımaya elverişli olduğu ve araç taşımanın asıl
hizmeti olumsuz etkilemediği durumlarda, kendisinin belirlediği trenler ve
koşullar altında yolcuların beraberinde getirdiği araçlarıyla trene
binebilmelerine imkân sağlar” ifadesine yer verilmiştir.
Yönetmeliğin 12.
maddesine göre, “Demiryolu tren işletmecisi, taşımaya kabul edilebilecek
olan bagajların ve eşyaların türü, hacmi, boyutu, ağırlığı ve sayısına ilişkin
koşulları ve bu çerçevede uygulanacak taşıma ücreti esaslarını belirler ve ilan
eder”. Demiryolu tren işletmecisinin yolcunun tüm bagajı için ücret talep
edip edemeyeceğine ilişkin yönetmelikte bir hüküm bulunmamaktadır ve
Yönetmelikte demiryolu işleticisine el bagajları için dahi ücret talep hakkı
tanınmış bulunmaktadır.
3.3.
Demiryolu Tren İşletmecilerinin Sorumluluk ve Yükümlülükleri
Türk hukukunda sorumluluk, akdi
sorumluluk ve akit dışı sorumluluk olmak üzere ikiye ayrılır. Akit dışı sorumluluk
ise, kusur sorumluluğu, kusursuz sorumluluk ve hukuka uygun müdahaleden doğan
sorumluluk olmak üzere üçe ayrılır.
Geniş anlamda sorumluluk, bir kişinin
bir başkasına vermiş olduğu zararı gidermekle yükümlü olmasıdır. Geniş anlamda
sorumluluk denilince, taraflar arasında kurulan sözleşmeden doğan sorumluluk
ile sözleşme dışı sorumluluk anlaşılır. Bu nedenle, Türk hukukunda sorumluluk
açısından, “akdî sorumluluk” ve “akit dışı sorumluluk” olmak üzere ikili bir
ayırımın yapılabileceği ifade edilmektedir. Bu bakımdan, akdî sorumluluk,
sözleşmeyle üstlendiği borcunu hiç veya gereği gibi ifa etmeyen borçlunun
tazminatla yükümlü olması şeklinde ifade edilebilir.
3.4.
Yolcunun Ölümü veya Yaralanması Hali
Yönetmeliğin 25.
maddesinde yolcunun ölümü halinde tazminat, 26. maddesinde yaralanması halinde
tazminat ve 27. maddesinde ölüm ve yaralanma halinde tazminatların şekli ve
tutarına ilişkin hükümler öngörülmüştür.
Demiryolu tren
işletmecisi, yolcunun trene biniş veya trenden iniş esnasında veya trende
bulunduğu sırada ölümüne veya herhangi bir bedensel zarara uğramasına neden
olan kazalardan, Bagajın veya eşyanın; taşıma esnasında, trende, istasyonda
veya istasyon dışında muhafaza ve nezareti altında bulunduğu süre içerisinde
kayıp veya zarara uğramasından sorumludur.
Yönetmeliğin 24.
maddesine göre, demiryolu tren işletmecisi, yolcunun trene binerken, trenden
inerken veya trende bulunduğu sırada demiryolu sistemi ile ilgili bir kaza
nedeni ile ölmesinden veya yaralanmasından ve bunlara bağlı fiziki ve ruhsal
bütünlüğüne gelebilecek her türlü zarardan sorumludur. Demiryolu tren
işletmecisinin sorumluluktan kurtulduğu durumlar şu şekildedir: zararın mücbir
sebep nedeniyle meydana gelmesi, zararın, zarar görenin kusuru nedeniyle
meydana gelmesi ve zararın üçüncü bir kişinin kusuru nedeniyle meydana gelmesi.
Kaza ve olay, altyapı veya üçüncü bir şahsın davranışından dolayı meydana gelir
ve eğer buna rağmen demiryolu tren işletmecisi ikinci fıkranın (c) bendi gereği
sorumluluktan tamamıyla kurtulamazsa, bu Yönetmeliğin kapsamı dahilinde altyapı
veya üçüncü şahsa karşı olası rücu hakkı saklıdır. Fıkrada, kazanın altyapı
davranışından kaynaklanması halinde demiryolu tren işletmecisinin sorumluluktan
kurtulabileceği sonucu çıksa da 39. maddede demiryolu tren işletmecisinin
altyapı işletmecisinin davranışlarından sorumlu olduğu belirtilmiştir.
Dolayısıyla tren işletmecisi, söz konusu kişilerin davranışlarından dolayı her
halükarda sorumlu olacaktır.
3.5.
Yolcu ile Taşımacı Arasındaki Diğer Sorumluluk Halleri
Demiryolu tren
işletmecisi, iptal, gecikme veya bağlantının kaçırılması nedeniyle doğan
zararlardan dolayı; Yönetmeliğin 51. maddesi kapsamında yolcuya karşı
sorumludur. Demiryolu tren işletmecisinin rücu hakkı saklı kalmak kaydıyla
demiryolu altyapı işletmecisi, acente, gar ve istasyon işletmecisinin
kusurundan kaynaklanan olaylar da aynı kapsamda değerlendirilir.
Demiryolu tren
işletmecisi gerektiğinde seyahat belgesinde, trenin iptalini, gecikmesini veya
bağlantının kaçırıldığını teyit etmelidir. İptal, gecikme veya bağlantının
kaçırılması aşağıdaki
nedenlerden dolayı meydana gelmişse, demiryolu tren işletmecisi iptal, gecikme
ve bağlantının kaçırılması sorumluluğundan muaftır:
a) Demiryolu tren
işletmeciliği ile ilgili olmayan ve demiryolu tren işletmecisinin gerekli bütün
önlemleri almasına rağmen gerçekleşmesini önleyemediği olaylar.
b) Yolcu kusurundan
kaynaklanan olaylar.
c) Demiryolu tren
işletmecisinin gerekli bütün önlemleri almasına rağmen gerçekleşmesini
önleyemediği üçüncü şahıslardan kaynaklanan olaylar.
Kaza veya olay nedeniyle
yolcuların ölümü veya yaralanmaları halinde demiryolu tren işletmecisi,
yolcunun el bagajı olarak gerek yanında gerekse üzerinde bulundurduklarının
tamamen veya kısmen kaybolmasından veya hasara uğramasından sorumludur. Bu aynı
zamanda yolcunun beraberinde götürdüğü evcil hayvanlar ve araç için de
geçerlidir.
Demiryolu tren
işletmecisi gözetimi yolcuya ait olan el bagajlarının, evcil hayvanların ve
aracın kısmen veya tamamen kaybolması veya hasarlanmasından doğan zarar, ancak
kendi kusurundan kaynaklanıyorsa sorumludur.
Demiryolu tren
işletmecisi, bagajların ve eşyaların kendisi tarafından teslim alınıp yolcuya
veya alıcıya teslim edilene kadar geçen sürede bunların tamamen veya kısmen
kaybolmasından, hasara uğramasından ve geç teslim edilmesinden doğan zarardan
sorumludur. Demiryolu tren işletmecisi, kaybın, hasarın veya teslimdeki
gecikmenin; mücbir sebep nedeniyle meydana gelmesi, zarar görenin kusuru
nedeniyle meydana gelmesi, üçüncü bir kişinin kusuru nedeniyle meydana gelmesi
halinde bu sorumluluktan muaftır.
Demiryolu tren
işletmecisi kaybın veya hasarın şu hallerden bir veya birden fazlası sebebiyle
kaynaklanması durumunu ispatlarsa sorumluluktan muaftır: Ambalajın olmayışı,
yetersiz veya bozuk olması, Taşımaya kabul edilmeyen bagajların bagaj adı
altında sevki, Bagaj taşıma belgesinin olmaması, Bagaj teşhis kuponunun
olmaması, Gümrük ve idari makamların talimatlarına uyulmaması.
Demiryolu tren
işletmecisi, iptal, gecikme veya bağlantının kaçırılması nedeniyle doğan
zararlardan dolayı da yolcuya karşı sorumludur. Ancak bazı durumlarda,
demiryolu tren işletmecisi iptal, gecikme ve bağlantının kaçırılması
sorumluluğundan muaftır: Bunlar; demiryolu tren işletmeciliği ile ilgili
olmayan ve demiryolu tren işletmecisinin gerekli bütün önlemleri almasına
rağmen gerçekleşmesini önleyemediği olaylar, yolcu kusurundan kaynaklanan
olaylar ve demiryolu tren işletmecisinin gerekli bütün önlemleri almasına
rağmen gerçekleşmesini önleyemediği üçüncü şahıslardan kaynaklanan olaylardır.
Yolculuk, taşıma
sözleşmesinin yapılmasından sonra hareketten önce veya yolda ortaya çıkan bir
sebep dolayısıyla iptal edilirse, demiryolu tren işletmecisinden kaynaklı bir
nedenle yolculuğun başlamasından önce iptal edilen seferlerde; iptal edilen
sefere ait tüm biletler ve tahsil edilen bedeller kesintisiz geri ödenir veya
yolcunun isteğine göre demiryolu tren işletmecisi tarafından belirlenen
trenlerde kullanılmak üzere geçerlilik süresi 180 günden az olmamak kaydıyla
açık bilete çevrilir.
Demiryolu tren
işletmecisinden kaynaklı bir nedenle son bulan ve devamı sağlanamayan
seferlerde: Yolcunun kabul etmesi halinde demiryolu tren işletmecisi tarafından
tedarik edilen herhangi bir ulaşım vasıtası kullanılarak yolcu varış yerine
götürülür. Bu durumda yolcuya verilemeyen hizmetlere ait ücretler geri ödenir.
Başka bir bedel ödenmez.
Yolcunun yapılan teklifi
kabul etmemesi halinde tahsil edilen ücretler yolcuya kesintisiz geri ödenir
veya yolcunun isteğine göre demiryolu tren işletmecisi tarafından belirlenen
tren hatlarında kullanılmak üzere geçerlilik süresi 180 günden az olmamak
kaydıyla açık bilete çevrilir. Herhangi bir nedenle yolcu varış yerine
götürülemez ise yolcunun aldığı bilete ait tüm ücretler kesintisiz olarak iade
edilir veya yolcunun isteğine göre demiryolu tren işletmecisi tarafından
belirlenen tren hatlarında kullanılmak üzere geçerlilik süresi 180 günden az olmamak
kaydıyla açık bilete çevrilir.
Yapılacak seferlere
ait biletler herhangi bir satış paketi kullanılarak alınmış ise ilgili yolcunun
paketine o yolculukla ilgili hakları iade edilir. Bununla beraber yolcu
paketinin geçerli olduğu mevkiden bir üst mevkide seyahat ediyorsa üst mevkide
seyahat için ödediği ücret de iade edilir.
Gidiş-dönüş bileti alan
yolcuların gidişleri esnasında yukarıda belirtilen olayların meydana gelmesi
halinde ise dönüş biletleri de yolcunun talebi doğrultusunda kesintisiz iade
alınır veya geçerlilik süresi 180 günden az olmamak kaydıyla açık bilete
çevrilir.
Yapılamayan seferlere
ait biletler başka bir sefer ile bağlantılı aktarma içeriyorsa iptal olan
seferler ile bağlantılı olan diğer seferlere ait biletler de yolcunun talebi
halinde kesintisiz olarak bilet bedeli iade edilir veya demiryolu tren
işletmecisine ait tüm trenlerde kullanılmak üzere geçerlilik süresi 180 günden
az olmamak kaydıyla açık bilete çevrilir.
Mücbir sebepler ve
olağanüstü hallerde (doğal afetler, meteorolojik olaylar, güvenlik riskleri,
işletme zorunlulukları, grev vb.) demiryolu tren işletmecisinin gerekli özeni
göstermesine rağmen seferin yapılamaması durumunda yolcuya bu seferlere ait
yolculuk için ödediği her türlü bedel iade edilir.
Kalkışta veya varışta gecikme
olması durumunda bazı hizmetler yolcuya ücretsiz olarak sağlanır. Bunlar; trende
veya istasyonda, bekleme süresi ile orantılı olarak ikram ve tren yolda kalırsa
trenden istasyona, alternatif bir kalkış noktasına veya son varış noktasına
taşımadır. Demiryolu hizmetinin devamının mümkün olmadığı durumlarda, demiryolu
tren işletmecisi en kısa zamanda eşdeğer ulaşım vasıtalarını temin ederek
yolcuyu varış noktasına ulaştırır.


